In 2014 was 40% van de 65+'ers aanwezig op sociale media. Die aanwezigheid is enorm gegroeid de laatste jaren en in 2019 was dit al 76% van de senioren. Heel wat senioren hebben de weg naar de online wereld gevonden. Dit is een goede zaak, want het zorgt ervoor dat ouderen meer contact hebben met anderen en dus minder eenzaam zijn.
75% van de senioren shopt online!
De digitale wereld is lang geleden al open gegaan voor de meeste 65+’ers. Zij leerden de online wereld kennen en de aanwezigheid van senioren op sociale media is ontploft. Uit een bachelorproef van Y. Vekeman blijkt dat 91% van de senioren reeds aanwezig is op sociale media. De kanalen die daarbij het meest populair zijn, zijn Facebook, Youtube en Instagram. Ook van online bestellen hebben de ouderen blijkbaar geen schrik. 75% van de senioren heeft ooit al eens online besteld en 60% bestelde al meermaals. Maar liefst 78% van de bevraagde senioren die al eens online bestelden, hebben ook tijdens de coronacrisis online besteld.
De helft van de senioren die aanwezig zijn op sociale media volgen ook bekende personen. Influencers zijn personen die via sociale media reclame maken voor bepaalde producten of merken. Op deze manier beïnvloeden influencers het koopgedrag van senioren. Meer dan de helft van de senioren zijn voor de aanwezigheid van bedrijven op sociale media en het stoort hen niet dat die bedrijven ook communiceren via sociale media. Wat ouderen het meest doen op sociale media zijn video’s bekijken. Videocontent wordt enorm gewaardeerd door de oudere generatie.